Dnes je streda, 24. apríl 2024, aktuálny čas: 04:31.

UGA

 

 

UGA

III/23/2018

Príprava a zostavenie cvičebnice konzekutívneho tlmočenia

2018

Mgr. Lucia Vieriková, PhD.

Vedecký projekt bude zameraný na zostavenie funkčnej cvičebnice konzekutívneho tlmočenia pozostávajúcej z textov a špecifických cvičení  primárne určenej pre študentov magisterského štúdia ruského jazyka v odbore translatológia, resp. ruského jazyka v obchodnej a interkultúrnej komunikácii. S ohľadom na praktickú stránku a prínos pre rozvoj tlmočníckej kompetencie študentov bude cvičebnica obsahovať aj CD prílohu, v ktorej sa budú nachádzať všetky texty v audio verzii.

III/25/2018

Biblizmy v slovných asociáciách

2018

Mgr. Žaneta Zsarnóczaiová

Hlavným cieľom projektu je vypracovanie teoretickej a metodologickej bázy pre ďalší výskum, ktorému bude predchádzať štúdium a kritické prehodnotenie existujúcich teoretických východísk. Výsledkom bude vypracovanie vlastnej výskumnej metodiky. Výskum biblizmov sa v humanitných vedách rozvíja v rôznych oblastiach, napr. vo frazeológii, sociolingvistike, výskume rečovej činnosti a komunikácie atď. (porov. Mlacek – Baláková - Kováčová), čo svedčí o ich širokom interdisciplinárnom charaktere. Z psycholingvistického hľadiska však na Slovensku ešte skúmané neboli. Aktuálnosť výskumu biblizmov je daná ich kultúrnym a axiologickým významom, ktorý by sa mal premietať do takých procesov, akým je napr. asociovanie. Prínosom nášho výskumu bude teda práve nový, psycholingvistický prístup k skúmaniu biblizmov. Keďže na prvú etapu nášho výskumu neskôr nadviaže asociačný experiment, ktorý je v súčasnosti považovaný za jeden z najúspešnejších psycholingvistických výskumných nástrojov, budeme sa čiastočne venovať aj štúdiu jeho teoretických východísk.

I-16-211-02

Uplatnenie voľného asociačného experimentu v praxi (v slovenskom jazykovom prostredí)

2017

Mgr. Miriam Juricová

Hlavným cieľom projektu bude uskutočnenie vlastného voľného asociačného experimentu formou dotazníkov s ich následným spracovaním a vyhodnotením. To si bude vyžadovať splnenie čiastkových cieľov a to najmä preštudovanie a osvojenie si metodiky voľného asociačného experimentu z odborných zdrojov. Táto metodika sa začala uplatňovať koncom 19. storočia a svoj pôvod má v psychológii. Neskôr sa začal asociačný experiment s obľubou uplatňovať aj v psycholingvistike, pretože má význam nielen pre psychologickú prax, ale svoje miesto našiel aj v psycholingvistike na úplne iné ciele. Výsledky asociačného experimentu pomáhajú pochopiť tak zložitý jav, akým je význam slova, pretože asociácie predstavujú vzťah daného slova k ďalším slovám v jazyku. Pochopenie vzájomnej interakcie medzi slovami je dôležité pre všetkých, pre ktorých je slovo profesionálnym nástrojom (spisovatelia, redaktori, lektori, rečníci a i.) Ďalším krokom bude príprava a vypracovanie dotazníka, ktorý bude pozostávať zo slov-stimulov. Ako východisko nám poslúži všeobecne uznávaný a vedcami prijatý zoznam pozostávajúci zo 100 slov od G. H. Kent(ovej) a A. J. Rosanoffa. Tento zoznam doplníme o naše vlastné slová-stimuly, ktoré by mohli vyvolať očakávané reakcie. Následne sa tieto dotazníky dostanú do rúk študentom stredných a vysokých škôl s vekovým rozmedzím od 18 do 28 rokov. Rozsah asociačného experimentu je veľmi široký, teda sa nedá spracovať v rámci jedného výskumu. V našej práci sa sústredíme na podnety, ktoré môžu asociovať literárne diela (svetové i domáce). Práve preto môžeme overiť, či téza o literatúrocentrickosti ruštiny platí aj v súčasnosti a či sa tento jav prejavuje aj v slovenskom jazykovom prostredí (ak áno, tak do akej miery).

 

 

 

Kontakt

Oddelenie rusistiky
Filozofická fakulta UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra

Tel. kontakt:
(+421 37) 640 8 444 – spojovateľka
(+421 37) 640 8 482 – sekretariát

E-mail:
krusistiky@ukf.sk

Počet návštev

784649
Dnes
Včera
Týždeň
Mesiac
Všetky dni
30
216
487
7056
784649